Kita biasa mendengar kenyataan-kenyataan yang menyebut sembahyang mencegah perbuatan keji dan mungkar, sembahyang membawa ke syurga, seorang yang menjaga waktu sembahyangnya akan masuk syurga, sembahyang menghapus dosa yang dilakukan antara dua waktu kecuali dosa-dosa besar, dan sebagainya.
Pada masa yang sama kita biasa mendengar pula tentang sembahyang yang ditolak. Antara sebabnya ialah seperti yang disebut oleh hadis, sembahyangnya tidak melepasi telinganya, antara lain lagi disebut seorang lelaki yang sembahyang sendirian tidak membaca apa-apa. Apakah yang dimaksudkan oleh hadis ini. Tidak melepasi telinganya bermaksud tidak diangkat ke langit oleh malaikat, suatu analogi yang membayangkan sembahyangnya ditolak. Mengapa?
Namun setelah ditunaikan mengikut takrif itu tadi ada yang ditolak. Ada
hadis yang menyebut, ditolaknya kerana dikatakan tidak membaca apa-apa. Apakah ada orang yang sembahyang tidak membaca apa-apa? Ini adalah suatu
analogi, yang maksudnya ialah tidak mengetahui makna bacaan-bacaan dalam sembahyang.
Alasan ini menggambarkan kriteria bagi ibadah sembahyang yang diterima Allah
swt iaitu mengetahui makna bacaan-bacaan di dalamnya. Tetapi mengapa
kedudukan ini tidak dimasukkan ke dalam takrif tadi! Saya pulangkan kepada pembaca mencari jawapannya.
Kelihatannya
konsep ibadah sembahyang kita harus
mengikuti kriteria-kriteria tertentu. Mengetahui
makna bacaan-bacaan itu tadi adalah satu daripadanya. Apakah ada
kriteria-kriteria yang lain lagi?
Ada sebuah hadis yang meriwayatkan dialog antara Nabi Musa dengan Allah
swt.
Nabi Musa as: Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah,
lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau redha?
Allah swt: Solat? Solat itu untuk dirimu sendiri kerana
dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu
sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi
hawa nafsumu sendiri.
Nabi Musa as: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan
Engkau redha ya Allah?
Allah swt: Sedekah,
infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku redha kerana
ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah Aku hadir di sampingnya.
Dan Aku akan menggantikannya dengan ganjaran 700 kali ganda (al-Baqarah
261-262).
Kalau untuk faedah diri sendiri sahaja tidaklah menjadi masalah. Misalnya
sembahyang untuk mencari pahala, sembahyang untuk mendekatkan diri kepada Allah
swt.
Nah, ini menggambarkan bukan senang
untuk mendapat syurga dari sembahyang, bukan senang untuk menghapus dosa dari
sembahyang, dan bukan senang untuk mencegah perbuatan keji dan mungkar dari
sembahyang. Justeru tidak hairan jika dikatakan ramai orang yang sembahyangnya
ditolak.
Jadi kelihatannya konsep sembahyang kita harus disemak bagi membetulkan kedudukannya.
Konsep sembahyang yang betul ialah yang membawa faedah buat orang lain, bukan sekadar mengikut takrif sahaja.
Konsep sembahyang ini memerlukan kita mengetahui dan memahami makna bacaan-bacaan dan perbuatan-perbuatan dalam ibadah sembahyang. Misalnya, apakah makna yang terjemahannya Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. Makna di sini maksudnya ialah kefahaman, bukan sekadar mengetahuii terjemahannya sahaja. Misalnya, apakah yang anda faham maksud Mentadbirkan sekalian alam. Kefahaman inilah yang boleh membawa faedah buat orang lain. Ini sebabnya perlu ada sembahyang yang batin.
Sembahyang yang batin
mengikut kitab Sabil al-Muhtadin ialah
sembahyang yang disertakan dengan amal
yang batin.
Kita
ambil satu contoh. Dalam sembahyang kita membaca ; membunyikan ayat ini
adalah amal yang zahir. Amal yang batin
ialah amalan memahami pengertiannya.
Ayat itu
ertinya ialah Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan
Mentadbirkan sekalian alam. Ini terjemahannya. Pengertiannya ialah tadaburnya iaitu kefahaman terhadap erti
ini.
Misalnya, kita
ambil frasakata Mentadbir sekalian alam
itu. Ianya bermaksud bahawa Allah yang mencipta alam ini, mencakupi juga
maksudnya ialah Allah yang mentadbir alam ini. Amal yang batin ialah memahami bagaimana caranya Allah mentadbir alam ini? Ini adalah amalan yang berlaku di
otak.
Di otak kita
membayangkan misalnya matahari yang Allah cipta, memancarkan cahayanya ke bumi,
digunakan oleh pokok dan tumbuhan menjalankan proses fotosintisis, yang
hasilnya ialah daun, buah, ubi, herba ubatan dan sebagainya. Kesemua ini untuk
kehidupan manusia dan sekalian makhluk: untuk makanan, ubat-ubatan dan berbagai
lagi. Allah mengaturnya demikian, dengan kata lain inilah caranya Allah mentadbir alam ini. Amalan membayangkan
kejadian ini adalah amal yang batin.
Jadi,
sembahyang yang disertai dengan amal yang
batin seperti ini dipanggil sembahyang
yang batin.
No comments:
Post a Comment